איסוף מידע מהותי לעסקים קטנים

לחברות גדולות משאבים ניכרים המיועדים לאיסוף מידע. לפני קבלת החלטות מהותיות, הן עורכות מחקרי שוק, סקרים טלפוניים, קבוצות מיקוד, אוספות או רוכשות מידע ממאגרים בחו"ל וכדומה. לעסק הקטן אין משאבים לערוך מחקרים או לרכשם, עליו לאסוף מידע. בכתבה זו אציג מספר צמתים בהן נדרש מידע, דרכים ושיטות לאיסופו.

- החלטה על פרסום

נניח שאתם מתלבטים האם לערוך קמפיין מודעות בעיתון מקומי מסוים. העיתון מוכר לכם והמחיר המוצע סביר. אבל אין לכם מושג האם קמפיין פרסום בעיתון הספציפי הזה יעבוד, זהו מידע מהותי שכדאי לברר לפני קבלת ההחלטה. להלן צעדים מומלצים לאיסוף מידע:
• בדקו האם עסקים הדומים לשלכם מפרסמים בעיתון הנ"ל.
• הכינו רשימה של 4-6 מפרסמים באותו עיתון, שעסקיהם דומים לשלכם אך אינם מתחרים בכם ישירות. 
• הרימו טלפון לכל עסק כזה, הציגו עצמכם ואמרו שאתם שוקלים לפרסם בעיתון וחשוב לכם לשמוע האם המודעות עובדות.
• הציגו שאלות קונקרטיות כגון: האם המודעות הניבו פניות של לקוחות, כמה פניות מגיעות מכל מודעה, האם הפניות איכותיות, האם הם ממליצים וכו'. 

- הקמת אתר

הקמת אתר או שדרוגו, הינם צורך שכיח עבור העסקים הקטנים. לעיתים קרובות אתם מקבלים המלצות והפניות למקימי אתרים שונים. מדובר בהחלטה מהותית עבור העסק וחשוב לקבל אותה בצורה מושכלת ועם כמה שיותר מידע מקדמי שיתמוך בהחלטה. להלן מידע אותו אני ממליצה לאסוף לפני קבלת ההחלטה על חברת אתרי האינטרנט:
• עשו סריקה של המתחרים שלכם, הישירים, המיידיים והרחוקים יותר. 
• התעמקו באתרים הללו על מנת להתרשם ממקצועיותם ואיכותם. 
• בדקו איזו חברה הקימה את האתרים המקצועיים והאיכותיים.
• פנו לפחות לשלוש חברות אינטרנט, עליהן קבלתם המלצות ולחברות נוספות שהתרשמתם ממקצועיותן.
• היכנסו לאתרים של חברות האינטרנט, לאייקון "לקוחות" וצפו באתרים אותם הקימו.
• אספו רשימה של כחמישה עסקים דומים אך שאינם מתחרים בכם ישירות. 
התקשרו אליהם, הציגו עצמכם ואמרו שאתם שוקלים להקים אתר באמצעות החברה הנ"ל ושהנכם מעוניינים לקבל חוות דעת.
• שוב - הציגו שאלות קונקרטיות כגון: האם החברה מקצועית, האם היא עומדת בלוחות זמנים, האם היא אמינה, האם הם שבעי רצון מהשירות שהחברה מספקת ומתחזוקת האתר שלה, האם ממליצים על החברה וכו'. 

- מחירים מקובלים בשוק

המידע בנושא מחירים אותם גובים המתחרים שלכם בשוק מהותי עבור כל עסק. לעיתים קרובות המידע זמין וידוע, מה לעשות כשהמצב אינו כזה:
• לעיתים קרובות לקוחות שלנו הינם מקור מצוין למידע על מתחרים. 
• אספו חומר כתוב של המתחרים כגון עלונים, מחירונים, לוח פעילות, קטלוגים, מודעות.
• בצעו איסוף מידע בשיטת הלקוח המדומה. מדובר בשיטה לפיה אתם מדמים עצמכם ללקוח ופונים למתחרים על מנת לקבל מידע. מומלץ לדמות עצמכם ללקוח שכיח המייצג מכנה משותף רחב של לקוחות ואינו לקוח ייחודי וחריג. אפשר ואף רצוי שהפנייה תיעשה על ידי קרובים או חברים שלכם. 

בחזרה לדף הקודם
איסוף מידע מהותי לעסקים קטנים